Historia

Joutsenon MLL on perustettu vuonna 1926. 96-vuotias yhdistys on saanut paljon merkittävää työtä aikaan lasten, nuorten ja perheiden parissa näinä vuosikymmeninä.

Yhdistyksen toiminta alkoi kokouksella Talo Oy:n talosta, eli nykyisestä Rientolasta, jonne oli kokoontunut asiasta kiinnostunutta väkeä 31.1.1926. Kokouksen yksimielinen päätös oli että Joutsenoon tarvitaan vapaaehtoinen järjestö lievittämään kunnassa vallitsevaa kurjuutta. Erik Mendel, joka oli tullut Helsingistä Joutsenoon yhdistystä perustamaan, neuvoi kuulioita: "Valittakoon johtokuntaan pitäjän arvovaltaisimmat henkilöt, sellaiset, joilla on järki päässä ja sydän paikallaan". Tästä alkoi nyt 90 vuotta kestänyt yhdistyksen toiminta.
(Pertti Vuoren ja Teija Ojalan Joutsenon MLL:n 80 v. historiikista)